
Поетът Елин Рахнев изнесе нощен рецитал "Канела" в новооткритата камерна зала на Пловдивския драматичен театър в разгара на 12-ия есенен международен театрален фестивал "Сцена на кръстопът" (10-23 септември), иницииран в Града под тепетата още преди години от министъра на културата Стефан Данаилов.
Литературното четене започна в 21,30 ч непосредствено след гостуващата постановка на Смолянския театър - "Макбет" от Шекспир, с режисьор Диана Добрева. Необичайният по-късен час за поетичен рецитал беше една от изненадите за публиката, но поне петдесетина пловдивчани, верни на изтънчената и дълбока поезия, присъстваха на "освещаването" на камерната зала със стихоисториите от последната книга на Елин Рахнев.
Освен от "канелените" стихове присъстващите бяха упоени и от димящите индийски пръчици и музиката на Рахманинов, носеща се от стар грамофон. В уютната камерна обстановка поетът Румен Леонидов (редактор на "Канела") влезе в ролята на рецитатор и се спря на някои от по-ироничните творби на Рахнев, които подсказват уязвимостта и самозабравата на съвременната българска жена - жертва на балканския псевдомачизъм. Двамата театрализираха унасящите като словесен опиум стихове с меланхолични гласове.
На финала на вечерта Леонидов не се сдържа и изрази възхищението си от поета, нашумял и доказал се през последните 10 години и като драматург с пиесите "Боб", "Флобер", "Прозорецът на Йонеско", "Фенове" и "Маршрутка":
"За разлика от други млади поети, които промениха писането си към по-лошо, Елин още не ме е разочаровал. След Христо Фотев никой не си е позволявал да напише толкова силна и истинска, изцяло любовна книга", изрази въодушевлението си той.
Елин Рахнев призна, че без приятелството си с Румен Леонидов и художника Кольо Карамфилов (оформител на всичките му стихосбирки) не би бил същият човек днес.
Авторът на "Канела", подложил света на "сърдечен мониторинг" и за когото поезията е като "стомашния му сок", сподели, че няма значение дали четеш поезия пред двама човека или пет хиляди души.
Един от най-смълчаните и ненатрапчиви български творци у нас не пропусна да благодари на екипа на "Сцена на кръстопът" за поканата да представи най-новата си книга в Пловдив.
Думите на Елин, публикувани към програмата на фестивала, още по-красноречиво изразиха пристрастието му към културния живот на града:
"Каквото и да се случва с този свят, театърът винаги ще бъде фабрика за принцеси, принцове и джуджета - независимо от епохите, от политиките, от нежни или хард революции. Това е част от неговата доктрина, от неговата конституция - да произвежда илюзии, да произвежда килограми надежда."
(снимки: Пловдивски драматичен театър)
Статията ми бе публикувана във в-к Монитор на 18 септември 2008 г.
...